تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی

امروزه علم فیزیوتراپی با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و انواع دستگاه‌های جدید فیزیوتراپی طبق تکنولوژی روز طراحی و ساخته شده‌اند. بر همین اساس امکان تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی برای افرادی که به دلیل معلولیت، صدمات و بیماری‌ها دچار ضعف عضلات و ناتوانی شده‌اند، وجود خواهد داشت. دستگاه‌های فیزیوتراپی کاملاً تخصصی و مطابق با فیزیولوژی بدن انسان طراحی شده‌اند، به طوری‌که بعد از مدت زمان مشخصی شاهد بازسازی دوباره در عملکرد اندام‌ها و دامنه حرکتی آن‌ها خواهیم بود. اما نقش فیزیوتراپی تنها محدود به تقویت عضلات نشده، بلکه از پیشرفت بیماری و افزایش صدمات در آینده نیز جلوگیری می‌نماید.

 

دستگاه فیزیوتراپی چیست؟

دستگاه فیزیوتراپی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که بر اساس علم فیزیوتراپی جهت درمان بیمارانی که با مشکلات حرکتی و درد مواجه هستند، به کار گرفته می‌شوند. دستگاه‌های فوق نقش بسیار موثری در بهبود حرکت و همچنین کاهش درد بیمار که معمولاً از سیستم حرکتی وی ناشی می‌شود خواهند داشت. دستگاه‌های فیزیوتراپی در اوایل قرن ۱۹ با پیشرفت‌های بسیاری همراه گردیده و تاکنون بسیاری از بیماری‌ها از جمله نقرس را بهبود بخشیده است. نحوه کار با این دستگاه‌ها بر اساس مدلی که دارند متفاوت بوده و معمولا توسط گرما، پرتوهای فرابنفش، نور و جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعریف فیزیوتراپی

در تعریف فیزیوتراپی می‌توان گفت که یک روش کاملاً موثر درمانی جهت بهبود بسیاری از بیماری‌های حرکتی، عضلانی، اختلالات عصبی و اسکلتی به شمار می‌آید. در این روش که نوعی فیزیک درمانی نیز محسوب می‌شود شخص فیزیوتراپ بر اساس شرایط بیمار، با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی مختلف و دستگاه‌های فیزیوتراپی اقدام به درمان بیمار می‌نماید.  تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی می‌تواند همراه با تمرینات ورزشی مشخص و منظم و یا به تنهایی انجام گیرد.

 

متخصص ارتوپد و یا فیزیوتراپ طبق وضعیت بیمار از نظر جسمانی از روش درمانی و دستگاه فیزیوتراپی مخصوص استفاده می‌کند تا حداکثر نتیجه در کمترین زمان ممکن حاصل شود.

 

البته باید این نکته را نیز یادآور شد که دستگاه‌های فیزیوتراپی تنها به لوازم گران قیمت و بزرگ اتلاق نمی‌شود بلکه گاهی وسایل ساده‌ای مانند توپ فیزیوتراپی نیز می‌تواند به درمان فیزیکی  بیمار کمک نماید.

چرا فیزیوتراپی مهم است؟

هنگامی که در مفاصل افراد مشکلی به وجود آید، به طوری‌که در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل شوند، عضله و بافت‌های صدمه‌دیده احتیاج به ترمیم خواهند داشت تا بتوانند دوباره به زندگی عادی خود ادامه دهند. برای درمان بیماری‌های عضلانی و افزایش دامنه حرکتی روش‌های مختلفی وجود دارد. عمل‌های جراحی مختلف، انجام تمرینات اصلاحی و به کارگیری لوازم ارتوپدی از جمله این روش‌های درمانی است. به طور کلی روش‌های فوق جهت درمان بافت و عضله صدمه‌دیده در کمترین زمان ممکن و همچنین کاهش درد، پیشگیری از بروز بیماری‌ها و انجام کارهای روزانه به صورت طبیعی به کار گرفته می‌شوند.

بررسی شرایطی که می‌توان به تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی پرداخت

شرایط برخی از بیماران به گونه‌ای است که می‌توانند به تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی پرداخته و در زمان بسیار کوتاهی عضله صدمه‌دیده را بهبود داده و بیشترین دامنه حرکتی را از این امر کسب نمایند. چنانچه سیستم عضلانی دچار آسیب و درد شود شرایط بسیار ناراحت‌کننده‌ای را برای فرد به وجود آورده از این‌رو مهم‌ترین هدف استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی التیام درد و کاهش آن است. هنگامی که افراد به دلایل مختلفی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند

 

بنابر شرایط طبق توصیه پزشک متخصص خود نیاز به فیزیوتراپی و استفاده از دستگاه‌های آن خواهند داشت تا مراحل درمان و بهبود بیماران با تقویت هرچه بیشتر عضلات با سرعت بیشتر و درد کمتر صورت گیرد. بر همین اساس در بسیاری از اوقات می‌توان با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی عضله مشخصی را در بدن تقویت کرده و از بروز بیماری‌های اسکلتی پیشگیری کرد.

دستگاه فیزیوتراپی در انواع مختلف

در برخی مواقع تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی بر اساس عضو خاصی از بدن انجام می‌گیرد. دستگاه‌های فیزیوتراپی با توجه به نقش درمانی که در تقویت هر یک از اعضای بدن دارند در دسته‌بندی و انواع مختلفی طراحی و ارائه گردیده‌اند. از این‌رو لازم است معرفی این دستگاه‌ها همراه با عضوی باشد که توسط آن تحت درمان قرار می‌گیرد.

 

برخی از این دستگاه‌های فیزیوتراپی عبارتند از:

 

  • دستگاه فیزیوتراپی جهت مچ پا
  • دستگاه فیزیوتراپی جهت مچ دست
  • دستگاه فیزیوتراپی جهت دیسک کمر

 

دستگاه فیزیوتراپی مورد استفاده در بیمارستان: دستگاه‌های فیزیوتراپی بیمارستانی از نظر حجم و جرم و بزرگ‌تر از مدل‌های خانگی آن بوده و از همین‌رو جهت درمان طیف وسیع‌تری از اندام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت این دستگاه‌ها از نوع خانگی آن گران‌تر بوده و کار با آن توسط فیزیوتراپ و فرد متخصص در این زمینه صورت می‌گیرد. همچنین جهت استفاده از این دستگاه‌ها نیاز به تجهیزات پزشکی خاصی خواهد بود.

دستگاه فیزیوتراپی مورد استفاده در خانه: تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی خانگی نیز انجام می‌شود و بیشتر مناسب افرادی است که دچار ناتوانی‌های خاصی بوده و یا شرایط لازم را برای مراجعه مکرر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ندارند. البته تهیه و استفاده از این دستگاه‌ها نیز تحت نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپ صورت می‌گیرد.  قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی ارزان‌تر از نوع بیمارستانی آن است. همچنین دستگاه‌های فیزیوتراپی از نظر عملکرد آن نیز در دسته‌بندی‌های دیگری قرار می‌گیرند که عبارتند از:

 

  • اولتراسوند تراپی
  • دستگاه ایزوکینتیک
  • تحریک الکتریکی

از کدام دستگاه فیزیوتراپی استفاده کنیم؟

برخی افراد به دنبال این هستند که جهت تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی بهترین آن را انتخاب نمایند. اما با توجه به این‌که دستگاه‌های فیزیوتراپی در انواع متنوع و با توجه به اهداف خاصی طراحی و تولید شده‌اند نیاز است که بر اساس شرایط جسمی و حرکتی بیمار توسط متخصص انتخاب شوند. به همین دلیل نمی‌توان صرفاً به دنبال انتخاب بهترین دستگاه فیزیوتراپی بود.

جمع‌بندی| تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی

بر اساس پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای که در علم فیزیوتراپی صورت گرفته است شاهد ارائه انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی در جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم. بر همین اساس امکان تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی برای کلیه بیمارانی که به دلایل مختلفی از جمله معلولیت، صدمات ناشی از تصادف و سایر بیماری‌ها دچار ناتوانی و ضعف در ناحیه عضلات هستند، فراهم شده است. با ادامه درمان توسط دستگاه‌های فیزیوتراپی می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاهی عضله صدمه‌دیده و همچنین درد در این نواحی را ترمیم و بهبود بخشید. دستگاه‌های فیزیوتراپی در مدل‌ها و انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *